צרו קשר

שביל עמק יזרעאל

שביל יזרעאל – נכתב ע"י מורה הדרך יוסף שפייזר

שביל יזרעאל – היום הראשון.
עמק, אולי דווקא מקום שפחות מעניין לטייל בו.
לא כשמדובר בשביל יזרעאל!

השביל עובר במוקד ראשית ההתיישבות רק שהפעם נקודת המבט היא לא זו שרואים על הדרך לביקור אצל הדודה ומהנוף הנשקף מהכביש לכיוון טבריה אלא ממש מבט מעמיק לאזור הקסום הזה, מתוך השדות החקלאיים, הזולות, המעיינות והחצרות האחוריות של היישובים.
ב 2016 נחנך שביל "יזרעאל-קק"ל", שביל טיול העובר באתרי הטיול החשובים של עמק יזרעאל ושל הרי נצרת.
אורך התוואי הראשי של השביל מגיע כמעט ל-100 ק"מ.

החננו את הרכב במרכז חוצות אלונים (השביל עצמו מתחיל בפסלו של השומר המהולל אלכסנדר זייד אבל בשל סלילת הכבישים החדשים העדפנו להתחיל את המסלול כמה קילומטרים צפונית לראשיתו).
המסלול מתחיל בהליכה של 200 מ' צפונה על המדרכה של כביש 7513 עד שהשביל יורד לשטח דרך חורשת אקליפטוסים לעבר מאגר מים חקלאי, לאחר המאגר יש שוני בין הסימון בשטח לבין המפות (שימו לב לקובץ המצורף), הדרך עוקפת מטע אבוקדו ממערב וממשיכה לאורך הכביש עד למעיין אורן (עין חזין). המעיין הוקם על ידי חבריו של אורן נח ז"ל. חבריו מסיירת גולני שיםצו אותו לזכרו והציבו במקום לוח זיכרון. הבריכה – חלקה חשוף, אך היא נמצאת ברובה מתחת לפני הקרקע. הבריכה עמוקה מאוד (כ-3 מטרים). השביל ממשיך במגמה מזרחה דרך פרדסים ירוקים לעבר באר אבא שנחפרה ודופנה על ידי הטמפלרים בתחילת המאה העשרים עוד לפני קום המדינה. בתקופה זו היא שכנה על הדרך שקישרה את תושביה הגרמנים של אלוני אבא עם העיירה רמת ישי הסמוכה.
השביל חוצה במעבר תת קרקעי את כביש 77 לעבר מאגר מים קטן (ממש לא לשחייה) שמעליו יש תצפית יפה ומתאימה להפסקה וקפה. השביל עוקף את המאגר ממזרח בשולי גבעות מוריקות עם עצי אלון תבור מרשימים. אנחנו חוצים במעבר תת קרקעי את כביש 75 וחולפים בסמוך לבתי מושב בית שערים. כעבור 2 ק"מ אנחנו נכנסים לתחום שדות המושב נהלל. השביל חוצה את המושב ועובר ליד מבנים היסטוריים. במגדל המים של המושב יצאנו מהשביל לעבר צומת נהלל.
נקודה זו תהייה נקודת ההתחלה של היום השני.
***
התחלנו את היום השני של שביל יזרעאל במרכז המושב נהלל (מושב העובדים הראשון בארץ)
בנקודה זו חייבים לשם לב! במפות (שטרם עודכנו!!!) שביל יזרעאל ממשיך לכיוון קיבוץ רמת דוד, הקטע הזה שבין רמת דוד לתל שימרון בוטל!
התוואי החדש פונה צפון מזרחה לכיוון הכניסה הראשית לנהלל וממשיך צפונה על המדרכה המערבית של כביש 73 לצומת נהלל. חצינו את הצומת במעבר החציה בזהירות צפונה ועלינו בסמוך לשמורה של השיטה המלבינה לכיוון תל שימרון (תצפית מטורפת) ובית הקברות המפורסם הממוקם שם. ברחבת בית הקברות ישנו שלט שמפנה לשביל אופניים ("סינגל תמרת") שנפרץ על ידי קק"ל, השביל יורד מהתל במגמה צפונית על לירידה לוואדי קסום ונסתר שממוקם בין כביש 73 לבין היישוב הקהילתי תמרת. בסוף העלייה אנחנו עוצרים לנוח בסמוך ל"אבן השבת" המרגשת (עבר והווה נפגשים). הכתובת שנחקרה על ידי ד"ר מוטי אביעם, שהציע כי זוהי כתובת של תחום שבת, לדבריו נראה כי ניתן לתארך את הכתובת לתקופה הרומית המאוחרת עד לתקופה הביזנטית מאות 3-6 לסה"נ.
המשכנו את המסלול במגמת ירידה עד לגדר ושער בקר שהוביל אותנו לוואדי קטן שהחורש כמעט וכיסה את תוואי השביל (לדעתנו הקטע המרשים ביותר במסלול), אנחנו עולים בשביל הקסום במעלה הנחל וחוצים בפסגה סימון כחול, השביל ממשיך במגמת ירידה עד שמתחבר לסינגל אופניים נוסף. אנחנו חוצים כביש קטן ונכנסים ליער כפר החורש, שם אנחנו נתקלים בכמה כנסיות עתיקות ומסקרנות (שווה עיון). השביל ממשיך בתוככי היער בשבילי קק"ל רחבים, אנחנו צופים על שדות העמק מהגובה, העיירה (ומרכז השבבים העולמי) מגדל העמק, הר אמיר ולעיתים גם הגלבוע מציץ מבעד לאופק. פעמים רבות הסימון פשוט נעלם וצץ לפתע. אנחנו מוצאים את התוואי הדרך שעולה בשביל קטן לגבעה ללא שם. אנחנו מסיימים את המסלול בכניסה לקיבוץ כפר החורש.
סה"כ 13 ק"מ

שביל יזרעאל היום השלישי.
את היום האחרון התחלנו בשער הכניסה לקיבוץ כפר החורש בחוסר בהירות גדולה לגבי תוואי הדרך. מצד אחד בכל המפות מופיע שתוואי השביל חוצה את הקיבוץ וחוזר דרומה לעמק יזרעאל דרך היישוב יפיע ואילו הסימון לוקח אותנו לכיוון השני. אנחנו מחליטים לסמוך על הסימון אך לפתע הוא פשוט נעלם. לאחר התברברות קלה נמצא הסימון מכוסה ודהוי ואנחנו ממשיכים. הסימון מקוטע מאוד והתוואי לא ברור. לאחר הרבה שיטוטים הבנו שהדרך יורדת דרומה על גבי סימון כחול בנחל לכיוון תחנת הכוח של מגדל העמק (מצ"ב מפה), לאחר חציית כביש 75 (תת קרקעית) אנחנו מגיעים לשביל קק"ל רחב בעל סימון שחור שמתפקד כשביל סובב מגדל העמק (פרויקט של קק"ל), אנחנו נכנסים ליער מגדל העמק, וחוצים את כביש 7756 שהוא הכניסה למגדל העמק, אנחנו יורדים מרכס הר נצרת דרך יער קסום ומסתורי עד לשער האחורי של קריית החינוך בקיבוץ גניגר. משם דרך שבילים מטופחים ביער "חמשת הרוחות" שתלמידי קריית החינוך יזמו אנחנו מגיעים לשער הראשי של הקיבוץ וחוצים במעבר החציה את כביש 73 חזרה לשדות העמק. מלבד נקודת מנוחה אחת בה נמצאת פינת זיכרון לטייסים קוסטא, דנור והולצמן שנפלו במסגרת שרותם בשדות העמק, אין נקודת צל אחת ב5 ק"מ הבאים. ההליכה קצת מונוטונית עד השלב שמגיעים למעיין גדעון ממש מאחורי קיבוץ מזרע, לאחר התרעננות קלה אנחנו ממשיכים בשדות עד לתל יפאר ושמורת בלפוריה (נקודה מרתקת!) שכאן לא המקום לפרט-פשוט צאו לשטח.
המסלול חוצה את כביש 60 במנהרה והתוואי ממשיך בצמוד לאפיק נחל הקישון. אנחנו עוברים כמה חורשות אקליפטוסים ומגיעים לחורבת עדשים ולמרפסת התצפית החדשה. התצפית האחרונה שלנו בשביל, הנוף הנפרש לפנינו מרשים. עפולה המתפתחת, שדות העמק והיישובים הרבים מתחתינו. הנוף מציף מחשבות על התפתחות העמק שלנו, על התהליכים שעברו עליו ועלינו כאומה במאה השנים האחרונות.
"באה מנוחה ליגע".

השביל מסתיים באחוזת ברק כ 3 ק"מ נוספים לאחר החורבה.

***
-הסימון לא עקבי ופעמים רבות נאלצנו לעשות חיתוכים בשטח (כולנו תקווה שהעניין יוסדר בקרוב)
-סימון השבילים נמחק מהקטע שבוטל בין קיבוץ רמת דוד לתל שימרון אך העדכון טרם מופיע במפות

****
כמה דגשים חשובים:
-רוב סימוני השביל אבדו/הושחתו/ דהו – יש לשים לב
-לעיתים יש פער בין הסימון בשטח לבין הסימון במפות (נתקלנו לעיתים בסימונים מטעים), שימו לב ללינק לקובץ המסלול המצורף
-אין לראות במידע המצורף המלצה לטיול אלא ידע כללי בלבד

***

מוזמנים להתייעץ איתנו ולקבל טיפים נוספים.

לחצו על הקישור לקבלת הקבצים של המסלול (דרך גוגל דרייב):

שביל יזרעאל

שימו לב: קבצים בסיומת GPX מיועדים לתצוגה בתוכנות ניווט כמו עמוד ענן, Google Maps וכו’.

*בכל מקרה שהוא, אין לראות את המידע באתר כהמלצה אלא כמסירת מידע בלבד, אשר אין צוות האתר והמדריכים אחראים לנכונותו.

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

נגישות

• גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

• ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא