צרו קשר

כְּחֹם הַיּוֹם

חיפשנו מסלול (שטרם עשינו) לימי הקיץ

נחל ספונים.
מסלול מפתיע ולא מטויל בהר הכרמל.

תחילתו בסימון אדום היוצא בסמוך לקרית החינוך בקצה הרחוק של טירת הכרמל. כבר בתחילת הדרך אנחנו מבינים שהרבה לא מטיילים כאן. כעבור כמה מאות מטרים השקט של הטבע מורגש ואנחנו מרגישים לבד. בהמשך הדרך אנחנו מגיעים לצוק מרשים, הסימון האדום מטפס ומכניס אותנו למערת אורנית, אני חושב שזה המסלול היחיד בארץ שמחייב מעבר בתוך מערה (אולי גם מעבר צפרה בהרי אילת?).
ביציאה מהמערה הקרירה אנחנו עומדים מעל לוואדי סבוך ומרשים. השביל שלנו כמעט והתכסה בצמחיה ונדרש מאמץ רב לפלס את הדרך בין השיחים המכסים את תוואי ההליכה. לאחר היציאה מהנחל וטיפוס לשלוחה הדרומית אנחנו מגיעים לנקודת תצפית יפה ומרשימה על חוף הכרמל.
לאחר ההפסקה אנחנו ממשיכים דרומה ויורדים לנחל ספונים. נחל מרשים מלא בצמחיה סבוכה. אנחנו משקיעים מאמץ רב לפלס את דרכנו בסבך שפשוט השתלט על השביל (לא יודע כמה זמן לא טיילו פה). לאחר כשעה של הליכה במעלה הנחל אנו מגיעים לפאתי הקיבוץ בית אורן. לאורך הדרך אנחנו מבחינים בתופעה מרתקת של תהליך ההתאוששות של הטבע שלאחר השריפה ההיא, ונראה שהחורש הטבעי משתלט חזרה על הנוף (בתקווה שלא ינטעו עוד אורנים).
אנחנו עוצרים למנוחה בתצפית יפה ונהנים מהבריזה שמגיעה מהחוף.
המסלול ממשיך לכיון דרום מערב ואנחנו ממשיכים איתו עד לכניסה לנחל אורן ופארק הצנירים המרשים (תמיד רואים אותם מהכביש). לאחר מנוחה בצל הצניר אנחנו יורדים לתוואי נחל אורן המכסה אותנו בכל העוצמה (סוג של ג'ונגל כרמלי). אנחנו נהנים מההליכה המוצלת וכעבור כ 2 ק"מ השביל יחצה את כביש 712 במנהרה עד לחניון נחל אורן. נקודת הסיום.

לסיכום:
שביל מפתיע ולא מטויל, נופים משכרים, בריזה נעימה וחלקים מוצלים. מומלץ לימי הקיץ היותר קרירים. סה"כ 10 ק"מ.

נחל אזוב-נחל שיח-נחל עמיק-נחל לוטם.
החלטנו לבדוק ביום אחד את ארבעת הנחלים המרשימים היורדים מחיפה מערבה.

נחל אזוב
תחילת המסלול הוא ברחוב נתיב האופקים. מאחורי שער ברזל קטן מצוי השביל היורד לנחל אזוב. כבר בדקות הראשונות של ההליכה אנחנו מוקפים בטבע פראי. בהמשך המסלול אנחנו יורדים באפיק הנחל ולאחר 2 ק"מ אנחנו פונים צפונה וחוצים את השלוחה לעבר נחל שיח.

נחל שיח
בתחתית הנחל מתגלה לנו בוסתן כיאט, שהוקם בנחל באמצע שנות ה-30, והיווה אבן שואבת ומקור השראה לאמנים, משוררים ומוזיקאים. לאחר הביקור בבוסתן אנחנו מגיעים לעין שיח (וטובלים), הבריכה צלולה והמים קרירים ונעימים. השביל מטפס במעלה הנחל ואנו מגיעים לחורבות המנזר הכרמליתי. בתקופה הצלבנית, הנזיר ברוקארדוס מייסד המסדר, היה זה שריכז סביבו קהילת נזירים קטנה. ברוקארדוס היה זה שבחר באתר נחל שיח, שהיה שופע מים, רחוק יחסית מהעיירה חיפה, מטירה ומדרך החוף. באתר חבוי במעלה הנחל מצאו הנזירים שסביבו מעיין אותו ניקו, הרחיבו את תעלת המים המזינים אותו משכבת הסלע, ובמדרונות הסמוכים הכשירו נקיקי מגורים ובנו מדרגות חקלאיות, בהן גידלו מעט מזון למחייתם. אורח חייהם היה סגפני מאוד. הם היו מתבודדים ושתקנים, והסתפקו במעט. קהילת הנזירים במנזר הייתה שיתופית ואוטונומית. לשם כך בנו לעצמם גם קפלה לתפילה בסמוך למעיין ומול מערת קומתיים. לשם בנייתה פילסו את המדרון הדרומי ובנו לרוחב הנחל קיר אבן גבוה מאוד, ממנו הוליך גרם מדרגות ומעליו מגדל תצפית ושמירה, אשר היקנו לאתר תצורה של מערך מבוצר. המנזר, שכונה לימים סנטה מרגריטה , החל למשוך עולי רגל שפקדו את הארץ ונעו במישור החוף הסמוך, וכך התאפשר לנזירים לקבל תרומות ומענקים, לקיים את המקום ולשמר את אורח חייהם. כאשר התמוטטה ממלכת הצלבנים ב- 1291, נטשו הנזירים את הארץ יחד עם מגיניהם ושבו לאירופה. מיתוס שלא זכה לביסוס כלשהו נוצר סביב נטישת המנזר, כאילו פשטו חיילות המוסלמים, הרסו ושרפו אותו, וטבחו את נזיריו. מאחורי המנזר מצוי עין משוטטים; הקרוי על שם "אגודת המשוטטים" שנוסדה בחיפה על ידי פנחס כהן ב-1916, ממנה צמחו החברה להגנת הטבע ושבט "משוטטי בכרמל" של תנועת הצופים. אנחנו ממשיכים במעלה שביל עד לפאתי חיפה. משם אנחנו ממשיכים צפונה בסביבה עירונית עד לכניסה לשכונת "שיכון בתי הזיקוק" שם מתחיל מסלול נחל עמיק.

נחל עמיק
נחל עזוב במקצת ומוזנח, בחלקים רבים של המסלול השביל נעלם ומצאנו את עצמנו מוקפים בסבך צפוף. אבל, אנחנו אהבים כל פיסה בארץ ולכן לא ויתרנו והמשכנו למרות המכשולים עד לתחתית הנחל בשכונת "נווה דוד".
משם פנינו צפונה לכיוון שכונת "קריית שפרינצק" עד לתחילת המסלול.

נחל לוטם
הנחל מתחיל בגינה ציבורית יפה ומסומן בסמ"ש כחול. מהר מאוד אנחנו נכנסים לתוך הצמחייה שמקיפה אותנו מכל עבר, הרגשה מענגת ביום קיץ חם. השביל עובר דרך החורש ומגלה לנו נחל מרשים ומסלול נעים. סופו של הנחל במרכז הכרמל בסמוך לגן החיות ומתחת לגן האם המפורסם.

***

ההר הירוק (והמוצל)
מפאתי דאלית אל-כרמל דרך אתר במת ההר ושביל השעורה לקיבוץ יגור

מסלול מוצל ונעים (יחסית) לחודשי הקיץ החמים. יצאנו מפאתי דאלית אל-כרמל מזרחה בשביל המסומן בסמ"ש ירוק (הסימון נמחק ברובו ומומלץ להיעזר בקובץ המצורף). השביל עובר בשדות היישוב עד לחציית "דרך נוף כרמל" המסומנת בסמ"ש שחור. אנחנו חוצים את השביל הרחב ונכנסים לוואדי עלי-א-דין. ערוץ יפה ומוצל שמוביל אותנו למצודת הבמה (ח'רבת אל-קליעה). לאחר 2 ק"מ הגענו לאתר.
"מצודת הבמה" היא נקודת תצפית לא שגרתית על העמק והגליל ואתר ארכיאולוגי מרתק.
הביצורים של המקום הם קדומים ולא ידוע בדיוק מתי החומה הדרומית מערבית הוקמה. השריד הבולט ביותר במקום היא הבמה העצומה שבנויה מאבנים קיקלופיות אדירות מימדים.
בנוסף, קיימים במקום 2 בורות מים עם חוליות בור. ממזרח ומתחת לחורבה אבן ים. יש הטוענים שייתכן והאתר הוא המקום בו נערך המפגש בין אליהו הנביא ונביאי הבעל…
המשכנו בשביל הירוק העולה צפונה חזרה לדרך הנוף. לאחר כשעה של עליה (הכוללת עצירות מנוחה רבות) הגענו חזרה לסימון השחור. המשכנו צפונה על גבי השביל הרחב, חצינו את נחל חוסיפה עד למפגש עם "שביל השעורה" היורד לקיבוץ יגור.
"שביל השעורה", הדרומי ביותר מבין השבילים הקרויים מנדטוריים, היורדים מהכרמל ליגור. השביל מושך חזק צפונה על צלע הכרמל המזרחית, כאשר לאורך כארבעה ק"מ יורד מגובה 340 לגובה 10.
את המסלול סיימנו בקיבוץ יגור (בחנות הקפה המצויינת במרכז המסחרי).
אורך המסלול 12 ק"מ, בינוני.

***

מוזמנים להתייעץ איתנו ולקבל טיפים נוספים.

לחצו על הקישור לקבלת הקבצים של המסלול (דרך גוגל דרייב):

מסלולי טיול בכרמל

שימו לב: קבצים בסיומת GPX מיועדים לתצוגה בתוכנות ניווט כמו עמוד ענן, Google Maps וכו’.

*בכל מקרה שהוא, אין לראות את המידע באתר כהמלצה אלא כמסירת מידע בלבד, אשר אין צוות האתר והמדריכים אחראים לנכונותו.

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

נגישות

• גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

• ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא