צרו קשר

נחל כסוי

 הרוצה להחכים ידרים

 

תצפיות והרבה מנת מדבר לקראת סוף החורף.

ירדנו דרומה במטרה לחפש מסלולים שטרם עשינו. לאחרונה סומן התוואי של המשך מסלולו של נחל כסוי, כולנו מכירים את דיונת החולות הענקית אבל מסתבר שיש גם נחל מרשים שבסופו תצפיות מהיפות בארץ.

התחלנו את מסלולנו בפונדק של קיבוץ נאות סמדר הייחודי, הקיבוץ שוכן בנגב הדרומי, כ-70 ק"מ צפונית לאילת. הקיבוץ הוקם ב-1989 מתוך כוונה ליצור קהילה לומדת. כיום חיים בנאות סמדר כמאה חברים ומתנדבים. הקיבוץ דוגל בחקלאות אורגנית. במרכזו שוכן מרכז לאומנויות שמתקן מיזוג האוויר הטבעי שלו הנראה כמו ארובה בולט בצבעוניותו בנוף המדברי (שווה ביקור בתיאום מראש).

תושבי הקיבוץ רואים בהקמת ההתיישבות מימוש הציונות ומעשה חלוצי של ממש. בפונדק אנחנו חונים את הרכב ולוגמים יוגורט עיזים אורגני טרי.

נתחיל את ההליכה כ- 50 מטר מערבית לצומת, בגב של הפונדק. נלך בשיפוע קל לאורכו של ואדי יפה עד הירידה לעבר נחל איה וממנו נטפס במעלה קדום אל מעל לנחל כסוי. הדרך עוברת על גבי נאקב שהפך למקטע "משביל ישראל לאופניים", שביל ישראל לאופניים הוא פרויקט לאומי שמטרתו ליצור שביל רכיבה רציף לאופני הרים שיחצה את הארץ לאורכה ויחבר בין החרמון בקצה האחד לבין אילת בקצה השני. כרגע רק חלקו הדרומי של השביל מסומן.

המקטע שבין נקודת ההתחלה לאפיקו של נחל כסוי מיוחד. 8 ק"מ של מדבר בתולי, נעבור במגוון תאי שטח נופיים מיוחדים ושונים זה מזה. השביל ייקח אותנו לאורך נחלי מדבר טיפוסיים, זהו קטע שלא היה מוכר למטיילים וייחודיותו במגוון הנופים והתכסית שלאורכו.

כבר מהירידה אל נחל כסוי נוכל לראות ממנו את  הדיונות שנישאות מעברו השני של הנחל.מרבץ חולות כסוי הינם ייחודיים לאזור. הדיונה נוצרה כתוצאה מרוחות עזות, שסחפו עימן גרגירי חול קטנים שמקורם בשיטפונות ובתהליכים גיאולוגים רבים. למעלה, על הדיונות, נוף פסטורלי. שווה ומומלץ לעשות גיחה ולהשתולל על החול הרך והנעים.

במרכז הוואדי, מתחת לדיונות נפגוש שביל הולכי רגל בעל סימון שבילים ירוק אשר סומן לאחרונה. לאחר הביקור בדיונות נמשיך מזרחה על גבי השביל ונעלה בנחל כסוי. כעבור 3 ק"מ וללא כל רמז או הודעה מראש נגיע לראש המצוק שמעל לנחל כסוי. ההפתעה למראה הנוף המרהיב של הערבה והרי אדום תפסה אותנו לא מוכנים. הערבה היפיפייה מתחתינו מתגלה במלוא עוצמתה, המדבר הצהוב אל מול החקלאות הפורחת מעורר מחשבות רבות על תקופת חיינו.. "כשתתן ארץ ישראל פריה בעין יפה…".

אנחנו ממשיכים בשביל הירוק צפונה בין ואדיות, סדקים ותצפיות נוספות, לאחר כ-6 ק"מ נגיע להר עיט, שם נחצה את כביש 40 בזהירות ונתחבר לשביל ג'יפים בעל סימון כחול, נמשיך על גביו צפונה קילומטר נוסף עד לתצפית המרשימה הממוקמת מעל לקניון נחל קטורה. משם השביל יורד במעלה המוסדר לתוך הוואדי המרשים, לאחר הירידה נגיע לעין קטורה. המעיין נמצא בקצה הקניון במיקום השופע מחשופי סלעים של גבס והחרסיות בתצורת אורה. בין שני דרגשי גבס מסיביים נמצאת תעלת איסוף לנטף ובריכת אגירה קטנה. למעשה אני חושב שזה המקום הקרוב ביותר לנוף כפי  שאני מדמיין אותו במאדים. לאחר הביקור במקום הקסום אנחנו ממשיכים עם השביל הכחול מזרחה במורד הוואדי עוד כ 5 ק"מ עד למפגש של השביל עם כביש הערבה (2 ק"מ צפונית לצומת קטורה), שם חברי הטוב מקיבוץ נאות סמדר מקפיץ אותנו חזרה לרכבנו בפונדק, הרי כל העניין זה לפגוש מישהו חם שנכון לעזור בלב מדבר.

סה"כ 25 ק"מ של נוף מדברי פראי מעורר מחשבות בימים האחרונים של החורף.

 

כמה דגשים:

המסלול הוא למיטיבי לכת, טרם היציאה חובה לתאם מול כל הגורמים המוסמכים (חלקו עובר בשטח אש).

 

לקובץ המסלול ולפרטים נוספים מוזמנים לשלוח לנו הודעה

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא