צרו קשר

מסלול למתקדמים והפתעה מרעננת בסופו

גב זרחן, הר רכב, ״העין״ המפורסמת בכל הנגב

נחל חלק ואגם אחד נסתר

יש מסלולים בארץ אליהם אתה מגיע והם בבחינת חלום שמתגשם. הלוגיסטיקה לא פשוטה, חייבים לתאם הקפצות רכבים ותיאום עם רשויות, אך לבסוף המאמץ משתלם בצורה יוצאת דופן!

קבענו להיפגש בכניסה למפעלי אורון (בוויז), הסמוכים למכתש הגדול ולעין יורקעם. מהמפעלים יוצאת דרך בעלת סימון שבילים אדום דרומה לכיוון הוואדי המרשים של נחל צין. הנחל הוא אחד מנחלי האכזב הגדולים בנגב, ומקובל לראות בו גבול בין הנגב הצפוני למרכזי. אורכו של הנחל כ-120 קילומטר, והוא נחל האכזב השני בגודלו מבחינת אגן ניקוז בישראל אחרי נחל פארן. תחילתו באזור מצפה רמון והוא נשפך לים המלח. שמו בערבית הוא ואדי פוקרה (משמעות השם היא "הנחל העני", בגלל מיעוט המזון למרעה, ומיעוט עצי השיטה שבוואדי). לאחר כ 7.5 ק"מ של נסיעה בשביל (רכב גבוה חובה) אנחנו מגיעים לחניון נחל מדור הישן (קיים במקום פיצול שבילים אדום וכחול) שם ירדנו ונפרדנו מהרכב. התחלנו לצעוד מזרחה לעבר הלא נודע. חצינו מסילת רכבת המשמשת את מפעלי הפוספטים(ישנן אגדות רבות של מטיילים שתפסו טרמפ עם רכבת המשא הנושאת פוספטים מהמפעלים עד לנמל באשדוד), ממזרח לפסים מצאנו את הנאקב העתיק שהוביל אותנו לנחל זרחן. הנחל מרשים ונידח ובסופו הפתעה – גב זרחן המפורסם. הגב מצוי מתחת למפל מרשים, המים יצרו מתחת למפל מעין חלל פתוח לשמיים בסלע, ומתחת לחלל גב מים חיים באמצע המדבר. עשינו קפה (במקינטה כמובן, באדיבות שותפי לטיול) שמילא אותנו באושר עילאי. לאחר הביקור בגב המשכנו במגמת טיפוס מזרחה לעבר פסגת הר רכב, לאחר כ-2 ק"מ נוספים הגענו מעל לאחד האתרים המפורסמים באזור, "העין של הנגב בהר רכב", העין היא למעשה מין חור ענק הנפער במצוק הדרומי של הר רכב, במקום תצפית מרשימה לעבר המפתח האדיר של נחל צין מאזור חוד עקב ועד להר מסור. לאחר התצפית המדהימה מעל "לעין" הנאקב הוביל אותנו צפונה לפסגתו של הר רכב. לאחר צעידה של קילומטר אחד שכלל טיפוס קצר הגענו לפלטה עצומה – פסגת הר רכב. משטח עצום של אבנים בעלות גוון אדום (עשירות בתחמוצות ברזל), צעדנו על הרמה המישורית כ 7.5 ק"מ (!) עד שלפתע נגלה לפנינו ממזרח הקניון הענק של נחל חלק. פגשנו את סימון השבילים האדום היורד לנחל.

אני חייב להגיד שזה אחד הנחלים המפתיעים שיש לנו בנגב! אנחנו יורדים במעוק מלא בגבים (המחייבים חציה רטובה במידה והם מלאים), קירות זקופים היוצרים קניון מרשים תוך הליכה במעוק צר ומפתיע. בסופו של הקניון אנחנו מגיעים לאור שקיעה לבקעת צין. אנחנו פוגשים את הכביש הפנימי המשמש את המפעלים, זו נקודה טובה לתאם עם נהג ההקפצה. והבטחתי הפתעה. כקילומטר וחצי דרומה מהמפגש של הכביש עם מסלול נחל חלק ישנו אגם קסום ונסתר, מקור המים לאגם הם השיטפונות השוצפים של הצין אשר פרצו בעוצמתם הרבה את סוללות העפר שהיו אמורות לחסום את הכניסה. המים שהתנקזו במחצבה ישנה יוצרים אגם נפלא ונסתר בלב המדבר. מהצוק מעל לאגם ניתן להבחין במשפחה של ברווזים המשייטת בשלווה במים. המים קרירים ומזמינים. סיום מופלא ליום מופלא! מהנקודה הזו טוב לחזור דרך הכביש המוביל למפעלי צין בחזרה לכביש הראשי ולציויליזציה.

24 ק״מ של שיכרון חושים ואופטימיות מדברית.

כמה דגשים:

המסלול הוא למיטיבי לכת, טרם היציאה חובה לתאם מול כל הגורמים המוסמכים (חלקו עובר בשטח אש)

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

נגישות

• גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

• ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא