צרו קשר

בור העמודים הסודי

או בשמו הנוסף: בור עוזיהו

האגדה. בור העמודים נמצא בלב מדבר יהודה ואינו מוכר למטיילים רבים. בשבועות האחרונים החלה להתרוצץ שמועה שהתגלה בור מים מהיפים ביותר בארץ שלא היה ידוע אפילו למי שהכיר היטב את המדבר. המקום קיבל את שמו מהעמודים הגדולים והמרשימים שמחזיקים את תקרת הבור.

בור מים הוא בור שנחצב בקרקע למטרות איסוף ואגירת מי גשמים בעיקר באזורים בהם אין מקורות מים קבועים. מי הנגר הנאספים בתעלות, מובלים תחילה אל אגן שיקוע המצוי סמוך לפתח מתקן האגירה. שם שוקע הסחף הגס, והמים הנקיים יחסית ממשיכים בדרכם דרך מעבר צר, אל תוך הבור.

מדובר בבור אגירה בהיקף בלתי רגיל ולפי הסימנים נראה שרק בשבועות האחרונים נפתח מחדש פתח הכניסה לבור. הגישה אליו מפתח קטן מובילה למדרגות חצובות ואז נגלה הפלא הגדול של בריכה בלב המדבר. הבור נקרא גם בור עוזיהו, בספר דברי הימים מסופר על פעולות הבניה של עוזיהו, כולל בניית בורות המים במדבר: "וַיִּבֶן עֻזִּיָּהוּ מִגְדָּלִים בִּירוּשָׁלִַם עַל שַׁעַר הַפִּנָּה וְעַל שַׁעַר הַגַּיְא וְעַל הַמִּקְצוֹעַ וַיְחַזְּקֵם. וַיִּבֶן מִגְדָּלִים בַּמִּדְבָּר וַיַּחְצֹב בֹּרוֹת רַבִּים".

הבור נמצא כ8 קילומטרים מזרחית להרודיון בלב המדבר. לפי סגנון הבניה הבור נבנה בתקופה הביזנטית.

בחלק החיצוני של המתחם אפשר לראות בריכות קטנות ותעלות שנועדו לאגור את מי השיטפונות, ולידן פתח שאליו ניתן להכניס דלי בכדי לשאוב מים.

הכניסה נמצאת בחלק האחורי, שם יש פתח ומדרגות גדולות אשר בעזרתן ניתן לרדת עד לקרקעית הבור, מוצבים בו שני עמודי תמך אדירים המחזיקים את תקרתו. המים בבור נקיים וראויים לרחצה.

מאז התגלה הבור עברה השמועה עליו מפה לאוזן וג'יפאים מנוסים ומטיילים רבים מנסים למצוא את המיקום ואת הפתח אליו. אנחנו נציע שתי אפשרויות להגיע ולבקר במקום הפלאי הזה.

 

מיטבי לכת. המסלול אתגרי שעובר דרך אתרים עתיקים ולא מוכרים.

יציאה מחוות צאן קידר הקסומה (ניתן למצוא בוויז) וירידה דרומה בשלוחה עד לשביל הסימון השחור שיוביל אותנו לוואדי של נחל הקדרון. כעבור 3 ק"מ של הליכה בסמוך לאפיק נחל נגיע לפיצול שבילים כחול, נבחר בשביל הכחול העולה מערבה (ימינה) לעבר מנזר מרסבא, המנזר הגדול והמרשים ביותר במדבר יהודה ואחד הנופים המפתיעים והפוטוגניים ביותר בארץ. כיום חיים במנזר רק כ-15 נזירים המנותקים מהעולם ומאספקת מים וחשמל. אנחנו ממשיכים בהליכה עד לרחבת החניה העליונה שלפני הכניסה למנזר, חוצים וממשיכים על גבי שביל עתיק מעל לגדה המערבית של נחל הקדרון.

לאחר כק"מ אחד אנחנו עוזבים את הוואדי ופונים מערבה בין מאהלים של בדואים לשביל ג'יפים העולה (בצורה תלולה) לנ.ג 345, משם נרד ונלך כ 2.5 ק"מ במגמה דרום מזרחית דרך נאקב בוואדי אם סרג'. בסמוך לבית קברות בדואי "קבור א-דוערה" נבחין בדרך רחבה הממשיכה דרומה, נמשיך על בסיס הדרך הזו כ 2.5 ק"מ עד שנגיע לבור האגדי. סה"כ 14 ק"מ, מבור המים אנו ממליצים לתאם הקפצה חזרה לחווה.

רכבי שטח וג'יפים.

הדרך הפשוטה ביותר היא להגיע לבקעת הורקניה המסתורית (ניתן למצוא בוויז), בסופה לחצות את נחל הקדרון ולעלות על דרך בעלת סימון שבילים אדום, הדרך מטפסת לכיוון קרן אל חאג'ר ובדרך עוברת כמה ואדיות (עבירות בינונית) ובורות מים קסומים נוספים. כעבור 7 ק"מ מהירידה לשטח נגיע לפיצול לשביל הולכי רגל עם סימון כחול הפונה מזרחה, בנקודה זו יש לפנות מערבה (ימינה) וכעבור קילומטר אחד תבחינו בבור מצדכם הימני.

הדרכים לבור עוברות בשטחי אש המחייבות תיאום. מומלץ להגיע בקבוצה. אנחנו זמינים לכל טיפ ועצה

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

נגישות

  • גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

  • - להחליף צבעוניות של האתר במחלקת הצבעוניות
  • - להגדיל ולהקטין פונטים ללא שבירות עיצוביות
  • - להדגיש כותרות ולינקים בקו מתאר תחתון
  • - ניתן גם לעבוד מקלדת בלבד ולגלוש באתר
  • - ניתן להפעיל מסמך ללא עיצוב כלל
  • - ניתן לאפס הכול לברירת המחדל

ניתן להגיע למקומות עיקריים בקלות ע"י צירופי המקשים הנ"ל

  • ESC מאפס את האינדקס של המסמך ומציב אותו בתפריט ניווט מהיר
  • ALT + i – כיבוי והדלקת מידע זה
  • ALT + m – מעבר מהיר לתפריט הנגישות
  • ALT + s – מעבר לתפריט ניווט מהיר
  • ALT + 1 – חזרה לדף הבית
  • ALT + 2 – מעבר לתפריט הראשי
  • ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא