צרו קשר

מסלולי טיול בגליל התחתון

ב"חצר האחורית" ביקרתם? – הגליל התחתון.

מסלול חוצה רכסים ובקעות.

בארצנו היפה יש נופים שלרבים מאיתנו מוכרים בדרך כלל מרחוק במהלך נסיעה.
את הנופים של המסלול של הטיול הזה אנחנו רגילים לראות בנסיעה מכביש 6 לקריית שמונה וצפת.
ולמה בעצם רק לראות ולנופף מרחוק כשאפשר לחוות דרך הרגליים, הריחות והצבעים מקרוב?
אנחנו מתחילים את המסלול ביישוב טוראען המונה 15 אלף תושבים ובו מתגוררות משפחות מוסלמיות ונוצריות.
אנחנו מתחילים עם סימון אדום עד למעיין הכפר – 'עין טוראען', מתחם של מעיין יפה הנובע מתוך מערה ומבנה נעול, עם עצי תאנה מסביב ושולחנות פיקניק. השביל האדום ממשיך ועולה צפונה. מהמעיין אנחנו מתחילים את הטיפוס לעבר ראש הרכס. רכס בית רימון בעלייה תלולה, הסימון דהה ולשביל פשוט אין זכר ואנחנו מפלסים את דרכנו בסבך, לאחר שעה של טיפוס והליכה אתגריים הגענו לראש הרכס ולמגדל קק"ל של שומר היער שבראשו, הנוף משכר, נוכל לראות את הרי הגולן והגלעד באופק, את בקעות הגליל התחתון והתבור שמציץ מדרום. אנחנו ממשיכים צפונה בסימון אדום דהוי וישן (תעזרו בקובץ המסלול המצורף), השביל כוסה בצמחיה ואנחנו מפנים דרך בסבך החורש במגמת ירידה מהרכס לכיוון בקעת בית נטופה. לאחר 300 מ' של ירידה לא פשוטה אנחנו עומדים בפאתי הכפר בועיינה-נוג'ידאת (חלקו של הכפר פלאחי וחלקו בדואי). הסימון האדום נמחק תחת הכשרת שטח לבניית שכונה חדשה ביישוב. אנחנו מנווטים דרך בתי הכפר עד לכניסה המזרחית אליו. שם מצאנו פנייה מהכביש הראשי צפונה (לא כדאי לפספס אותה) חזרה לטבע. אנחנו עומדים עכשיו בשולי בקעת בית נטופה. מזרח הבקעה מוצף ברובו לעיתים קרובות בחורף ואנחנו רואים באופק את קו החוף. השביל ממשיך לכיון מזרח בשולי הבקעה דרך שדות חקלאיים המעובדים בשיטות מסורתיות של תושבי הכפרים בסביבה. אנחנו עולים עד לדרך עפר המקבילה לכביש 65 המשופץ. נפנה צפונה בדרך העפר הסמוכה לכביש עד שנפגש לאחר כ-2 קמ' עם דרך ג'יפים בעלת סימון ירוק וברור שייקח אותנו לכיכר הכניסה של הכפר עילבון. נחצה את הכיכר בזהירות ונמשיך בעלייה צפונה דרך כמה מוסכים ותחנת דלק. השביל האדום מתחיל כ-300 מ' צפונית לכיכר.
אנחנו ממשיכים לעלות בסימון האדום צפונה לעבר הר קוץ, הר קוץ נושא את שמה של משפחת הקוץ, שהיא משפחת כוהנים אחת מתוך 24 משפחות כהונה, שנדדה מירושלים לגליל לאחר חורבן בית שני.
משפחה זו החזיקה במשמרת השביעית מבין 24 משמרות הכוהנים. היא התיישבה בכפר עיילבו, המזוהה עם היישוב בן זמננו עילבון, הנמצא בסמוך. אנחנו חוצים שער ירוק של רט"ג והולכים על דרך נוחה במגמת צפון לעבר הישוב הקהילתי מסד. לאחר 200 מ' מהשער השביל פונה בחדות מערבה ויורד מדרך הג'יפים לתוך הסבך. כאן המסלול מצדו האחד מצטיין בנופים משכרים לעבר בקעת סכנין, מאגר נחל צלמון, הר כמון והרי הגליל העליון, מצדו השני הסימון דהוי, סבך כיסה את השביל והמסלול פשוט עובר בתוך החורש הצפוף. קצב ההתקדמות איטי, השביל נעלם כל כמה מטרים. נודה על האמת – ההרגשה מתסכלת, הקטע הזה בן ה2.5 ק"מ עשוי לקחת כמה שעות טובות.
המסלול עוקף את היישוב ויורד חזרה לכיוון כביש 65.

אז מה היה לנו? רכס בית רימון, בקעת בית נטופה, הר קוץ ונופים מרשימים של נופים ואתרים שפעמים רבות נגלים אלינו מבעד לחלון הרכב, הפעם זכינו לבקר ולצעוד בהם.

****
כמה דגשים חשובים:
-רוב סימוני השביל אבדו/הושחתו/ דהו – יש לשים לב
-לעיתים יש פער בין הסימון בשטח לבין הסימון במפות (נתקלנו לעיתים בסימונים מטעים), שימו לב ללינק לקובץ המסלול המצורף
-אין לראות במידע המצורף המלצה לטיול אלא ידע כללי בלבד

מסלול מיוחד ברמות יששכר – שם עוד לא ביקרתם!
נחל בארה-נחל תבור- נחל דנה

חנינו את הרכב בחניון של גן לאומי כוכב הירדן, התחלנו את מסלולנו לכיון מערב על גבי "שביל המעיינות", לאחר 2 ק"מ של הליכה בשדות רמת יששכר, נוף פנורמי מדהים מלווה אותנו (אחחח המרחבים המרחבים). אנחנו יורדים בשביל בין השדות לכיון צפון עד לכניסה לשמורת נחל תבור ועין בארה. סימון השבילים מחוק ותוואי השביל כוסה בצמחיה ואנחנו מפלסים את דרכנו בסמוך לתוואי זרימת המים מהמעיין הסמוך שמתחתרת בסלע הבזלת הקשה. הירידה תלולה כעבור 2 ק"מ אנחנו פוגשים את נחל תבור.
הנחל מתחיל את דרכו במורדות התבור וזורם לבקעת הירדן, בדרכו חוצה את רמת הבזלת של מזרח הגליל התחתון. מעיינות מעטים באגן ההיקוות של הנחל נובעים כל השנה ויוצרים פלג איתן של מים. אנחנו עולים במעלה הנחל ומגיעים לחניון של עין שחל המרשים (לא פשוט למצוא את הנביעה), החניון הוא מקום מושלם לעצירה ומנוחה.
מסלולנו ממשיך במעלה הנחל וכעבור 2 ק"מ נוספים אנו מגיעים לפיצול שלוקח אותנו לנחל דנה. הנחל זורם בקניון בזלת מרשים ביותר- הופתענו!
חייבים לציין שתוואי השביל לא ברור, הסימון מחוק והעלייה לא פשוטה. אבל התחושה הנפלאה שבגילוי מקום חדש ומפתיע בארץ בשילוב הנוף הבראשיתי שווים את המאמץ!
(היעזרו בקובץ המצורף).
בסיום העלייה ממתין לנו מבנה אבן שעל פי השלט המצוי שם זהו ציון קברו של דן בן יעקב אבינו.
אנחנו ממשיכים בשבילים החקלאיים של הרמה לכיוון מזרח, כעבור 5 ק"מ נגיע חזרה לחניון של הגן הלאומי.
אורך המסלול: 14 ק"מ

מנוף-כאבול- שמורת שכניה

מסלול מקסים בין רכסי הגליל התחתון.
את המסלול התחלנו במשתלה מקסימה כחצי ק"מ לפני היישוב מנוף (על כביש 7933), ירדנו בשביל קק"ל שחור לכיון דרום, לאחר ק"מ של הליכה ירדנו בעקבות הסימון הכחול לנחל כבול, נחל יפה היורד מערבה לעבר היישוב כאבול, ניכר שהנחל לא מטויל והשביל לא ברור. לאחר שהגענו לפאתי הכפר השביל אובד ומופיע לסירוגין, בשלב מסוים הבחנו שמישהו חסם בגדרות את תוואי השביל ונאלצנו לטפס על הרכס בכדי לעקוף את החסימה. האזור של פאתי הכפר פשוט מ-ט-ו-נ-ף. כ"כ עצוב לנו.
חצינו את הכפר כאבול, היישוב נזכר רבות במקורות היהודיים, ובתקופת בית שני, המשנה והתלמוד ישבו בו חכמי הלכה רבים וכן בני משמרת הכוהנים שכניה. בכבול המשיכה להתקיים קהילה יהודית גדולה גם במשך התקופה העות'מאנית, וכיום מצוינים ביישוב קבריהם של מספר מחכמי ספרד.
השביל שלנו יוצא מהכפר וממשיך לכיוון צפון מזרח, דרך כרמי זיתים אנחנו נהנים בהליכה בנופים המסורתיים והנעימים של בקעות הגליל התחתון. לאחר כ 3 ק"מ מנקודת היציאה מהכפר אנחנו נפגשים עם סימון שחור המטפס לשמורת שכניה. החורש מקסים ורענן, השביל עולה בתלילות בין פינות חמד והנוף מדהים! כעבור 2 ק"מ של טיפוס אנחנו חוזרים למשתלה בה התחלנו את המסלול (לא לשכוח לקנות מתנה הביתה).
סה"כ 13 ק"מ של מסלול מקסים באזור לא מטויל בגליל התחתון

כמה דגשים חשובים
-המסלול אתגרי ומומלץ למיטיבי לכת בלבד
-רוב סימוני השביל אבדו/הושחתו/ דהו – יש לשים לב
-אין לראות במידע המצורף המלצה לטיול אלא ידע כללי בלבד

מוזמנים להתייעץ איתנו ולקבל טיפים נוספים.

לחצו על הקישור לקבלת הקבצים של המסלול (דרך גוגל דרייב):

מסלולי טיול בגליל התחתון

שימו לב: קבצים בסיומת GPX מיועדים לתצוגה בתוכנות ניווט כמו עמוד ענן, Google Maps וכו’.

*בכל מקרה שהוא, אין לראות את המידע באתר כהמלצה אלא כמסירת מידע בלבד, אשר אין צוות האתר והמדריכים אחראים לנכונותו.

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.

נגישות

• גודל פונטים

מקרא נגישות

לתאימות מלאה יש להשתמש בדפדפנים כרום ופיירפוקס
למעבר בין אלמנטים בדף לחץ על מקש ה - Tab, לחזרה אחורה לחץ על צרוף המקשים - Shift + Tab

בכלי נגישות זה ניתן לבצע מספר דברים

• ALT + 3 – מעבר לתוכן המרכזי בעמוד
  • ALT + 4 – מעבר לחיפוש כללי
  • ALT + 5 – מעבר לדף יצירת קשר

במידה ועוברים בין דפים באתר המידע לגבי הבחירות שביצענו נשמר וממשיך עם הגולש אל הדף הבא